Samleside for de mest stilte spørsmål angående kommunal fakturering.
Ved spørsmål om betaling, betalingsutsettelse, oppdeling av faktura – ta kontakt med Værnesregionen økonomi på telefon 74 83 35 50.
Kommunale avgifter
Det sendes ut faktura 4 ganger i året. Faktureringsmåneden er januar, april, juli og oktober. Betalingsfristen er 20. påfølgende måned.
Abonnent som kun har feieavgift får 1 faktura årlig, den faktureres på juli.
Fakturaen sendes til den som står oppført som eier i eiendomsregisteret eller matrikkel. Informasjon om eiendommen hentes fra Statens Kartverk.
I starten på november blir det sendt ut SMS om avlesning av vannmåler. Du registrerer målerstanden ved å svare på meldingen du får. Det er kun målerstanden i form av tall du skal skrive i meldingen, ikke noe annen tekst. Ikke ta med røde tall eller tall bak komma.
For de som har kommunal vannmåler, registreres forbruk automatisk.
Vannmåleroppgjør kommer på faktura termin 1 i påfølgende år.
Informasjon om eiendommen din hentes fra eiendomsregisteret, og det faktureres pr. boenhet. Er eiendommen registrert med feil antall boenheter, eller du ønsker å fjerne en boenhet, må du sende søknad om bruksendring til Selbu kommune. Postmottak@selbu.kommune.no
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Det er dessverre ikke mulighet til å dele fakturaen mellom ny og gammel eier. Et eierskifte er et oppgjør mellom kjøper og selger. Ta kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om kommunale gebyrer er tatt med i oppgjøret.
Forklaring til fakturatekst finner du her
Annen kommunal fakturering
Kommunen fakturer også blant annet for:
- Gebyrer fra Plan, Areal og Teknikk (for eksempel byggesak, oppmåling, tilkobling vann og avløp, private vannverk/avløpsanlegg mm.)
- Konsesjons- og delingssaker
- Utleie kommunale boliger/bygg
- Varmebasseng
- Skjenkebevilling
For spørsmål ved utsendt faktura, send epost til: fakturering.post@selbu.kommune.no eller ring Selbu kommune 73 81 67 00
Oppvekst
Fast fakturering SFO/BHG sendes ut omkring 20.-25. hver måned, med forfall 20. måneden etter.
Øvrig fakturering vil ha forfall 20. eller 30. i måneden.
Faktura på barnehageopphold sendes til den forelderen som er registrert som fakturamottaker i søknad om barnehageplass. Endring av fakturamottaker gjøres av din barnehage.
Faktura på SFO-opphold sendes automatisk til den foresatte som søker om plass på SFO dersom barnet allerede ikke har en fakturamottaker registrert.
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Helse og omsorgstjenester
Det sendes ut faktura en gang i måneden med forfallsdato den siste dag i måneden.
Fakturaen blir sendt til den som mottar tjeneste ut i fra vedtak. Ved ikke-vedtaksbaserte tjenester faktureres tjenestemottaker.
Ved spørsmål om betaling, betalingsutsettelse, oppdeling av faktura, tilbakebetaling av institusjonsopphold - ta kontakt med Værnesregionen økonomi på telefon 74833550.
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Sist endret 30.10.2025 10.37