Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring er et grunnprinsipp både i Kunnskapsløftet og Opplæringsloven. Prinsippet om tilpasset opplæring gjelder alle elevene. Sosial trygghet i klasse- og skolemiljø er en basis i dette arbeidet. Vårt mål med tilpasset opplæring er å få bedre kvalitet på læringsarbeidet gjennom større delaktighet, ansvar og tilhørighet. Skolen organiserer undervisningen etter følgende prinsipp:
Veiledning
Klassene deles i grupper, og hver gruppe får en kontaktlærer. Kontaktlærer har timeplanfestet møte med gruppa i starten av planperioden. Faglærerne er tett på elevenes arbeid.
Kontaktlærers ansvar:
- Elevens arbeidsplan og oppfølging underveis
- Elevsamtaler og kontaktmøter
- IOP og årsrapport
- Tett samarbeid med heimen
Arbeidsplan
Differensierte arbeidsplaner som gir reelle valg og medansvar. Jevnlig oppfølging og samtale med kontaktlærer. Faglærer er tett på elevenes arbeid.
Læringspartner
Alle elevene har en læringspartner som skiftes regelmessig.
Spesialundervisning
Foregår i klassen. Der det er hensiktsmessig for enkeltelever eller grupper av elever undervisningen utenfor klassen.
Kontaktmøter og elevsamtaler
Kontaktmøtene gjennomføres i september/oktober og mars og elevsamtalene (halvårsvurdering uten karakter) i forkant. Kontaktlærerne har sammen med teamet ansvaret for gjennomføringen.
Klasse og elevrådsarbeid
Klasse og elevrådsarbeidet er sentralt på skolen vår for å skape elevengasjement og delaktighet i utformingen av lærings- og skolemiljø. For å få til dette, er det viktig at kontaktlærerne jobber aktivt sammen med de tillitsvalgte både i forhold til klassens time og integrering i andre fag.
Miljøtjeneste
Elevene har medansvar for at vi har et godt skolemiljø. Som et ledd i dette har de ulike klassetrinna ansvar for å holde orden innenfor bestemte områder gjennom hele skoleåret. I perioden mellom høstferien og 15. april, kan elevene være inne i friminuttene.
Kantine
Vi samarbeider med Bell skole skole om kantinetilbudet og selger bagetter, wraps og div. drikke hver dag.