Selbu kommune har felles samordnet opptak for alle barnehager i kommunen og har kun ett hovedopptak. Fristen for søknad ved hovedopptak er 01.03. Søknader som kommer inn etter hovedopptak behandles som løpende opptak.
Gå direkte til søknadsportalen for å søke plass
Det er nødvendig å bruke nettleseren "Edge" eller “Chrome” når du skal logge deg inn i søknadsportalen.
- Velg oppstartsmåned og minst en barnehage, før videre innlogging og utfylling av søknaden.
- Det må registreres en søknad for hvert barn.
- Innflyttere uten norsk personnummer kan ta kontakt med Selbu kommune, sektor oppvekst, for å registrere søknad. Legitimasjon må medbringes.
- Tilbud om plass blir sendt til oppgitt e-postadresse i søknaden.
- Klikk på lenken i e-posten for å svare på tilbudet (innlogging med MinID eller BankID).
- Frist for å svare er 8 dager.
- Ved å takke ja til tilbudet, bekreftes det samtidig at søker har gjort seg kjent med barnehagens vedtekter.
- Hvis svar ikke er mottatt innen fristen, mistes plassen.
- Hvis barnet har barnehageplass i en annen kommune, må plassen som ikke skal brukes sies opp når ny plass i Selbu kommune er tildelt.
- Ved bytte av barnehageplass innad i Selbu kommune skjer oppsigelsen automatisk når ny plass tildeles.
- Søker har rett til å klage og/eller be om en skriftlig begrunnelse dersom første eller andre ønske ikke oppfylles i hovedopptaket.
- Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på barnehageplass.
- Klagen må være skriftlig og nevne avgjørelsen det klages over og grunnene for klagen.
- Kommunen forplikter seg til å undersøke grunnlaget for klagen.
- Klagefristen er 3 uker fra svar på opptaket er mottatt.
- Hvis kommunen ikke behandler klagen eller ikke gir medhold, sendes klagen til klageinstansen.
- Kommunens klageorgan er Formannskapet.
Sist endret 22.01.2025 11.08