Elever med rett til spesialundervisning

Hvis en elev ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige opplæringen, kan han eller hun ha rett til å få spesialundervisning.

Spesialundervisning

Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet i et fag, kan ha rett til spesialundervisning.

Før skolen kan fatte et vedtak om at en elev skal ha spesialundervisning, skal pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) utarbeide en sakkyndig vurdering. Den tar stilling til om eleven har utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, og hvilket spesialpedagogisk tilbud eleven skal ha.

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)

Stjørdal kommune er vertskommune for PP-tjenesten i Selbu kommune. Denne tjenesten er interkommunal for kommunene i Værnesregionen. For mer informasjon, klikk på lenken:

PPT - Værnesregionen

Les mer om spesialundervisning på Utdanningsdirektoratets nettsider:

Spesialundervisning på fem minutter

Veilederen spesialundervisning